Thursday, April 18, 2013

Schildersblok

Bij de opening van de groepsexpositie van Kunstkring Voorst zei een goede bekende:
"Ha Mientje, je hebt hetzelfde nog maar weer eens opgehangen."
Hetzelfde... Portretten van m'n Burkinese vrienden, die er nog niet hebben gehangen.  Dit betekent, dat mijn project van 50x50 internationale portretten -het zijn er inmiddels 26, in baklijst- zijn einde nadert. Niet alleen omdat anderen zo'n opmerking maken; ook omdat ik af en toe denk: wat moet ik ermee. Wat moet ik met al die doeken? Ik ga over andere afmetingen maar weer eens heen als het geen uitblinkers zijn. Echter ook de voor mij uitblinkende... tja...staan tegen de muur in mijn atelier. Dan toch maar voor net iets meer dan de materiaalprijs verkopen? En... wie wil nou andermans portret of een naakt aan de muur? Ons huis kan ik ook niet van boven tot onder volhangen. Het is, dat ik zo graag goeie koppen en lijven teken en schilder...

3 comments:

René PleinAir said...

En wat is nu eigenlijk het probleem?! Dat je het hele huis vol hebt staan met 50 x 50 doeken, of dat iemand je werk hetzelfde vindt of dat je er te weinig resultaat mee boekt?! Als ik het goed lees is de laatste zin het meest zeggend:

"Het is, dat ik zo graag goeie koppen en lijven teken en schilder... "

Doe dat dan!! Zorg dat je je materiaal goed kunt opslaan, bedenk dat je gaandeweg beter wordt en je er procentueel er enorm mee opschiet (qua kwaliteit) als je zo nu en dan eens door je oude werk heen loopt, als je dan ook nog dat materiaal kunt hergebruiken is het helemaal goed. Kortom ga schilderen, lijven, koppen, naakten, modellen maakt mij het uit maar doe wat je graag doet en ook al zou je het op papier schilderen en ze daarna in de kachel stoppen dan nog, dan nog heb je plezier, en misschien nog wel meer dan dat je het ergens wilt tentoonstellen, verkopen bewaren of wat dan ook.

Mientje Severin said...

Dank, René, voor je wijze raad. Jij hebt helemaal recht van spreken als daily painter.Af en toe dipt het me een beetje. Ik ben gaan beeldhouwen, wat wel een nieuwe uitdaging is. Misschien moet ik eens proberen een landschap in acryl of olie te maken. Vroeger wel veel landschap in aquarel gedaan. Vooral goede herinneringen aan het lekker buiten werken (met wat anderen).

Jan Baggen said...

René heeft helemaal gelijk Mientje. De basis blijft wel: plezier in het werk en de ontwikkeling die je zo doormaakt.